Přírodní pigmenty

Když se řekne Provence, každý si představí pole levandulí, kterými se tato část Francie nejvíce proslavila, ale málo kdo ví, že tato oblast je známá i bohatým nalezištěm a výrobou přírodních okrů a hlinek. Bohužel takových oblastí v Evropě už není mnoho.
Největší spotřeba přírodních pigmentů byla zaznamenána těsně před válkou. V té době se vyrábělo 10x více přírodních pigmentů než v současnosti. V poslední době je sice zaznamenáván zvýšený zájem o tento druh výrobků, ale oproti předválečné době je to jen nepatrné množství. V současné době převažuje především výroba umělých pigmentů, které mají své výhody, ale také i nevýhody. Přírodní pigmenty jsou stabilní vůči UV záření a mají příjemné nevýrazné tóny. Umělé pigmenty jsou zase jemnější a pro obarvení směsí jich není nutné dávat velké množství, ale jejich tóny jsou křiklavé.

První těžby přírodních pigmentů probíhaly většinou povrchově. Takovým příkladem je například oblast kolem kouzelného městečka Roussillon. Zde se také nachází už nefunkční výrobna pigmentů.
Později těžba začala probíhat uvnitř kopců, do kterých se hloubily tunely, které byly vysoké cca 15 metrů a široké cca 5 metrů. Tyto tunely byly hloubeny vedle sebe, vzdálené od sebe cca 20 metrů a další řada tunelů je křížila kolmo k nim. Takže se pod kopcem vytvořila pravidelná síť tunelů vzájemně se křížících. Tunely se kopaly ručně a natěžený materiál se převážel do místní ,,továrny´´, kde se dále zpracovával.
Nakopaná hlína se nejdříve rozmíchala s vodou a potrubím se rozváděla do jednotlivých nádrží, ve kterých se nechala ustát. Nejtěžší částice z hlíny se usadily na dno nádrže a ty nejlehčí zůstaly na povrchu. Díky slunci se z nádrží odpařila voda a na povrchu zůstala vrstva cca 15 cm nejjemnější složky hlíny, která se už pouze rozdrtila a přesila přes jemná síta.
A pigment byl hotový. Takto získaným pigmentům se říká okry a hlinky.
Pokud se některý takový pigment vzal a prošel částečným výpalem, změnila se jeho barva. Takto získanému pigmentu se říká umbra.
V dnešní době princip výroby zůstává skoro stejný, jen se změnily nástroje a stroje.

Michal Navrátil

Provence je známá především svými levandulovými poli
Kouzelné městečko Roussillone.
Kouzelné městečko Roussillone.
Kouzelné městečko Roussillone.
Povrchové naleziště pigmentů u městečka Roussillone.
Povrchové naleziště pigmentů u městečka Roussillone
Povrchové naleziště pigmentů u městečka Roussillone
Povrchové naleziště pigmentů u městečka Roussillone
Povrchové naleziště pigmentů u městečka Roussillone
Povrchové naleziště pigmentů u městečka Roussillone
Povrchové naleziště pigmentů u městečka Roussillone
Povrchové naleziště pigmentů u městečka Roussillone
Povrchové naleziště pigmentů u městečka Roussillone
Povrchové naleziště pigmentů u městečka Roussillone
Povrchové naleziště pigmentů u městečka Roussillone
Povrchové naleziště pigmentů u městečka Roussillone
Továrna na výrobu pigmentů v městečku Roussillone.
Továrna na výrobu pigmentů v městečku Roussillone.
Továrna na výrobu pigmentů v městečku Roussillone.
Nádrže, do kterých se nálevala natěžená hlína s vodou
Zaplavená nárž směsí hlíny a vody
Jakmile se voda částečně odpařila, tak se vrchní vrstva 15 cm nařezávala, aby při vysychání vrchní vrstva praskala řízeně.
Systém sít, přes které procházel pigment než se naplnil do pytlů
Původní síta z roku 1940
Nabalené pigmenty i s pracovními vestami, které byly zabarveny podle toho, jaká barva pigmentu se vyráběla
Těžba pigmentů pod povrchem se prováděla ručně.
Tunely probíhaly pod povrchem jak rovnoběžně, tak i kolmo k sobě
Tunely probíhaly pod povrchem jak rovnoběžně, tak i kolmo k sobě

Buďte první, kdo přispěje do diskuze...

 


Michal a Simona Navrátilovi - Picas, Sluneční 200, 666 03 Hradčany, Mobil: 603 110 366, E-mail: michal MOCHR picas MOCHR2 cz

webdesign by enginedesign.cz

hand.png